Çift kütleli volant araçlarda motorun torkunun daha etkili şekilde düzenlemek, titreşimi minimize etmek için kullanılan parçadır. Bu volant çeşidi daha çok düşük devirde çalışan ve yüksek torklu motorlarda tercih edilmektedir. Birbirinden bağımsız olarak dönme işlemini gerçekleştiren iki volanttan oluşmaktadır. Birisi motora bağlanırken, diğeri ise debriyaj grubunda yer almaktadır. İkisinin arasında motorun titreşimini azaltıp, bu titreşimin vites kutusuna erişmesini önleyen bir dizi yay bulunmaktadır. Bu özellikleri sayesinde şanzıman ile diğer motor bileşenlerinde oluşabilecek darbeleri önleyerek bu parçaların ömrünü uzatacaktır. Ticari araçlarda ve yük taşıyan ağır vasıtalı araçlar arasında çift kütleli volantlar popüler hale gelmiştir.
Çift ve Tek Kütleli Volant Arasındaki Fark
Çift kütleli volant iki ayrı kütleye sahiptir. Titreşimleri ve torku çok daha etkili bir şekilde absore edebilmektedir. Karmaşık yapılı olması, motorun torkunu daha etkili düzenleyerek özellikle aracın düşük devirlerde kullanılması durumunda performansını olumlu yönde etkilemektedir. Torsiyonu çok daha etkili bir şekilde dengelemesi, aynı şekilde araçların düşük devirlerde çok daha fazla pürüzsüz sürüş sağlamaktadır. Genel olarak uzun ömürlü ve dayanıklı özelliklerinin bulunması, özellikle ağır vasıtalı araçlarda tercih edilmektedir.
Tek kütleli volant ise, genel olarak tek parçalı ve kütle merkezi yoğundur. Basit ve hafif tasarımı ile motorun dönme hareketini düzenlemektedir. Torsiyonu sınırlı şekilde dengeleyebilir fakat sarsıntıya veya titreşime neden olabilmektedir. Çift kütleli volanta kıyaslandığında daha az parça taşıdığı için daha dayanıklıdır fakat yüksek performanslı araç motorlarında kullanılması durumunda ömürleri kısalabilmektedir.
Çift Kütleli Volant Arıza Belirtileri
Çift kütleli volantın arızalanması genel olarak aracın sarsıntılara veya titremesine neden olmaktadır. Bu sarsıntı ile titreme genellikle aracın çalışması durumunda veya vites değiştirme esnasında hissedilmektedir. Motor bölmesinde çatırtı, tıkırtı gibi seslerin olması arızaya işaret eden bir diğer etkenlerden birisi olabilir. Ağır vasıtalı araçlarda arızalanması aracın kayma sorunlarına yol açabilecektir. Diğer oluşabilecek belirti ise, debriyaj pedalında anormalliklerin gözlemlenmesidir. Sürücünün debriyaj pedalına bastığı esnada garip sesler duyabilir. Özellikle arıza durumunda motorun çok fazla güç harcayıp, düzensiz çalışacağından ötürü yakıt tüketiminde gözle görülür bir şekilde artış görülecektir. Aracınızda bu tür belirtilerle karşılaşıyorsanız volantın onarılması veya değiştirilmesi gerekmektedir.
Tüm blog yazılarımıza buradan ulaşabilirsiniz.
Volant ve Volant dişlisi ürünlerimizi buradan inceleyebilirsiniz.