volant-nedir

Volant, aracın motorunu kontağı çevirerek tek bir hareketle çalışmasını sağlayan, büyük dişli parçadır. Motosiklet ve otomobil gibi araçlarda içten yanmalı otomatik marş sisteminde bulunmaktadır. Gücünü marş dinamosundan alan bu büyük dişli parça sayesinde, aracınızı çalıştıracağınız zaman kontağı çevirdiğiniz esnada marş dinamosu çalışmaktadır. Marş motorunda oluşan dönme kuvvetini volant dişlilerine geçiş yapar. Daha sonra dönme kuvvetini krank miline devrederek köprü görevi görmektedir. Motorun ateşlenmesi ve yakıtın sistemi aktifleşmesi ile motor çalışır.

Volant Dişlisi Neden Bozulur?

Sağlam bir parça olan volant dişlisi, her şeyde olduğu gibi kullanım süreleri mevcuttur. Tek kütleli olan dişliler uzun yıllar boyunca sorunsuz çalışmaktadır. Fakat çift kütle (yaylı) özelliğine sahip olanlara baktığımız zaman 100.000 kilometre civarında değişmesi gerekmektedir. Kullanmış olduğunuz aracın sert kullanımı sonucunda her ne kadar sağlam olursa olsun çatlamasına hatta kırılmasına bile neden olmaktadır. Aynı şekilde patinaj hareketleri de olumsuz etkileyerek yüzeyin aşınmasına neden olmaktadır. Aracın çalışır halde olması ile marşa basılması halinde bozulmasına yol açacaktır. Arızalı olması durumunda aracın uzun süre kullanımı da bozulmaya yol açacak bir diğer etkendir.

Volant Arızası Belirtileri Nelerdir?

Oluşabilecek arızaların volant dişlisinden kaynaklı olduğunu tespit etmek pek kolay olmayacaktır. Oluşan hasarın sebebi ise dişlerin zamanla aşınarak aracın balans ayarının bozulması ile meydana gelmektedir. Otomatik ve manuel vitesli araçlarda bulunmaktadır. Aracın rölanti devrinde bulunurken oldukça fazla titreme gerçekleşiyorsa, yüksek bir ihtimalle volantta arıza vardır. Sorunu anlamak için bir diğer yol ise marş vururken oluşan sesten de anlaşılmaktadır. Bununla birlikte volanın vidalarının yamulması ya da gevşemesi durumunda aracınızda fazla titreme olur. Zamanında müdahale edilmediği takdirde diğer parçalar da zarar görebilmektedir.

Volant Nasıl Değiştirilir?

Aracınızda arıza tespit ettiğiniz esnada tamir edilmesi gerekir. Tamir etmesi oldukça zordur. Üzerinde gerçekleşen kırılmalar veya çatlamalar meydana geldiğinde, yeni parça ile değiştirilmesi gerekir. Yeni parçayı takmadan önce üzerinde herhangi bir şekilde pas veya kirin olmamasına dikkat edilmelidir. Yüzeyinde pürüzleşme söz konusu ise zımpara yardımıyla temizlenmesi gerekir. Aksine yüzeyin temizlenmemesi durumunda araçta titremelerin önüne geçemezsiniz. Gelelim değiştirme aşamasına. İlk olarak aracınızda bulunan şanzımanı yerinden çıkarın. Ardından debriyaj seti ile dişlisi sökülerek çıkarılması gerekir. Daha sonra şaft contası da sökülerek yerine yenisi takılmalıdır. En son aşamada ise yenisi dikkatli ve özenli bir şekilde yerine takılmalıdır.

Hangi Türü Tercih Edilmelidir?

Aracınız yüksek torka sahip değişe ve yük taşımacılığı yapmadığınız durumlarda, sabit volantı tercih etmeniz önerilmektedir. Ayrıca sizin için bütçe dostu bir seçenek olacaktır. Eğer aracınız yüksek torka sahip ve yük taşımacılığı yapacaksanız oynar volantın tercih edilmesi önerilmektedir. Bu sayede sürüş konforunuz oldukça artacaktır. Ancak maliyeti ve bakımı yüksek olacağından ötürü standart otomobillerde pek tercih edilmemektedir.